W roku szkolnym 2020/2021 ( od 9 listopada 2020 r. ) logopeda szkolny p. Patrycja Wolak prowadzi zajęcia z przedszkolakami i uczniami zgodnie z harmonogramem
poniedziałek |
9.00 - 9.45
stacjonarnie |
Terapia logopedyczna Przedszkole w Lusławicach
Grupa starszaków "Wesołe Kwiatuszki" |
poniedziałek |
10.00 - 10.45
stacjonarnie |
Terapia logopedyczna Przedszkole w Lusławicach
Grupa maluchów "Biedroneczki" |
czwartek |
12:00 -12:45 |
SP Lusławice Terapia logopedyczna kl. III - wideokonferencja |
czwartek
czwartek |
13:00 -13:45
14.00 -14.45 |
SP Lusławice Terapia logopedyczna kl.I - wideokonferencja) grupa 1
SP Lusławice Terapia logopedyczna kl.I - wideokonferencja grupa 2 |
piątek |
14.00 -14.45 |
SP Lusławice Terapia logopedyczna kl.V - wideokonferencja |
Logopeda szkolny p. Patrycja Wolak poleca przedszkolakom i uczniom następujące ćwiczenia:


Gdzie dasz "sz", gdzie dasz "s" ? |
Drodzy rodzice i moje kochane „logopedyczne” przedszkolaki oraz uczniowie klas I-III, przesyłam Wam propozycje ćwiczeń w różnicowaniu głosek „Gdzie dasz [SZ] gdzie dasz [S]” oraz ćwiczenie słuchowe, pt. „Zaczarowany koszyk” . Z pomocą mamy i taty życzę udanej zabawy.
(Ćwiczenia przeznaczone są dla dzieci, które utrwalają wymowę głoski [SZ] w mowie spontanicznej. Wcześniej realizowały tę głoskę jak [S] lub wymawiały ją bez pionizacji języka).
Pozdrawiam Was serdecznie
Patrycja Wolak
neurologopeda
|
Do koszyka lub pudełka wkładamy przedmioty codziennego użytku
w nazwach których „ukryła się” się głoska [SZ] oraz [S], np. SZALIK, MUSZLA, PUSZKA, SAMOLOT, KOSTKA, PASTA. (zdjęcia koszyka poniżej) Uwaga! Wcześniej dziecko widzi wszystkie przedmioty, które wkładamy do koszyka. |
Przykrywamy koszyk kocem lub chustą i dziecko wkłada rączki do koszyka i po dotyku rozpoznaje co to za przedmiot.
Przypominam!!! Podczas wymowy głoski [SZ] język musi „zaparkować” za górnymi zębami, na wale dziąsłowym, zęby lekko zamknięte, usta do przodu. Podczas wymowy głoski [S]
język „parkuje” na dole w buzi, zęby zwarte i usta układają się
w uśmiech. (instrukcja wymowy głosek poniżej) |

Przygotowujemy dwa pudełka (mogą być pudełka po butach), na jednym przyklejamy karteczkę z głoską [SZ], a na drugim z głoską [S] . |
Przygotowujemy przedmioty codziennego użytku w nazwach których „ukryła się” się głoska [SZ] oraz [S], np. SZALIK, MUSZLA, PUSZKA, SAMOLOT, KOSTKA, PASTA. (zdjęcia koszyka poniżej). Rozkładamy przedmioty na stole lub na dywanie wszystkie razem i zaczynamy zabawę, która wymaga skupienia i uważnego słuchania |
Jeżeli dziecko nie wie do którego koszyczka przyporządkować dany przedmiot, rodzic wymawia go na „dwa sposoby”: Jak powiemy SZNUREK czy SNUREK oraz przypominamy miejsce ułożenia języka podczas wymowy głoski SZ lub S. Dziecko powinno widzieć buzię mamy lub taty podczas wymowy w/w głosek. (Dla przypomnienia instrukcja do tych głosek poniżej). |
Ćwiczenia stymulujące funkcje słuchowe |
ĆWICZENIA SŁUCHOWE stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego (tzw. słuchu mownego). |
ĆWICZENIA SŁUCHOWE DLA DZIECI 3-6 letnich
|
- „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
- „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze (np. piłki, kasztana, kamienia), rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
- Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
- Uderzanie o siebie: klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczka o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody (z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze.
- Rozpoznawanie: głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności (cicho – głośno).
- Szukanie ukrytego: zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
- Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
- Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora
- Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
ĆWICZENIA SŁUCHOWE DLA DZIECI 7-9 lat
|
- Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
- Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa (na ręce) przy wybrzmiewanie sylab.
- Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez logopedę, nauczyciela, rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
- Dzielenie na sylaby imion dzieci (na początku łatwych).
- Wyszukiwanie imion dwu- i trzy- sylabowych.
- Wyszukiwanie słów z podana przez nauczyciela sylaba.
- Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
- Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
- Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają sia na daną głoskę.
- Wydzielanie spółgłoski wygłosowej.
- Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
- Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
- Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
Pozdrawiam serdecznie
mgr Patrycja Wolak
LOGOPEDA
Specjalista Zaburzeń Mowy