Praca logopedy

Logopeda szkolny p. Patrycja Wolak poleca przedszkolakom i uczniom następujące ćwiczenia:                          
Gdzie dasz "sz", gdzie dasz "s" ?
Drodzy rodzice i moje kochane „logopedyczne” przedszkolaki oraz uczniowie klas I-III, przesyłam Wam propozycje ćwiczeń w różnicowaniu głosek „Gdzie dasz [SZ] gdzie dasz [S]” oraz ćwiczenie słuchowe, pt. „Zaczarowany koszyk” . Z pomocą mamy i taty życzę udanej zabawy. (Ćwiczenia przeznaczone są dla dzieci, które utrwalają wymowę głoski [SZ] w mowie spontanicznej. Wcześniej realizowały tę głoskę jak [S] lub wymawiały ją bez pionizacji języka).

Pozdrawiam Was serdecznie

Patrycja Wolak

neurologopeda

  • Ćwiczenie 1
Do koszyka lub pudełka wkładamy przedmioty codziennego użytku w nazwach których „ukryła się” się głoska [SZ] oraz [S], np. SZALIK, MUSZLA, PUSZKA, SAMOLOT, KOSTKA, PASTA. (zdjęcia koszyka poniżej) Uwaga! Wcześniej dziecko widzi wszystkie przedmioty, które wkładamy do koszyka.
Przykrywamy koszyk kocem lub chustą i dziecko wkłada rączki do koszyka i po dotyku rozpoznaje co to za przedmiot. Przypominam!!! Podczas wymowy głoski [SZ] język musi „zaparkować” za górnymi zębami, na wale dziąsłowym, zęby lekko zamknięte, usta do przodu. Podczas wymowy głoski [S] język „parkuje” na dole w buzi, zęby zwarte i usta układają się w uśmiech. (instrukcja wymowy głosek poniżej)
                       
  • Ćwiczenie 2
Przygotowujemy dwa pudełka (mogą być pudełka po butach), na jednym przyklejamy karteczkę z głoską [SZ], a na drugim z głoską [S] .
Przygotowujemy przedmioty codziennego użytku w nazwach których „ukryła się” się głoska [SZ] oraz [S], np. SZALIK, MUSZLA, PUSZKA, SAMOLOT, KOSTKA, PASTA. (zdjęcia koszyka poniżej). Rozkładamy przedmioty na stole lub na dywanie wszystkie razem i zaczynamy zabawę, która wymaga skupienia i uważnego słuchania
Jeżeli dziecko nie wie do którego koszyczka przyporządkować dany przedmiot, rodzic wymawia go na „dwa sposoby”: Jak powiemy SZNUREK czy  SNUREK oraz przypominamy miejsce ułożenia języka podczas wymowy głoski SZ lub S. Dziecko powinno widzieć buzię mamy lub taty podczas wymowy w/w głosek. (Dla przypomnienia instrukcja do tych głosek poniżej).
                     
Ćwiczenia   stymulujące   funkcje   słuchowe
ĆWICZENIA SŁUCHOWE stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego (tzw. słuchu mownego).

ĆWICZENIA SŁUCHOWE DLA DZIECI 3-6 letnich

  1. Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
  1. „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze (np. piłki, kasztana, kamienia), rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
  1. Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
  1. Uderzanie o siebie: klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczka o pustą szklankę, o szklankę  z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody (z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze.
  1. Rozpoznawanie: głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności (cicho – głośno).
  1. Szukanie ukrytego: zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
  2. Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
  1. Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora
  2. Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.

ĆWICZENIA SŁUCHOWE DLA DZIECI 7-9 lat

  1. Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
  1. Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa (na ręce) przy wybrzmiewanie sylab.
  1. Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez logopedę, nauczyciela, rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
  1. Dzielenie na sylaby imion dzieci (na początku łatwych).
  2. Wyszukiwanie imion dwu- i trzy- sylabowych.
  3. Wyszukiwanie słów z podana przez nauczyciela sylaba.
  4. Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
  1. Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
  1. Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają sia na daną głoskę.
  1. Wydzielanie spółgłoski wygłosowej.
  2. Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
  3. Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
  4. Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
   

   Pozdrawiam serdecznie

                                                                                     mgr Patrycja Wolak

                                                                                                                    LOGOPEDA

                                                                                                      Specjalista Zaburzeń Mowy

Skip to content